Het één-op-één gesprek
- Kim Dijkman
- 12/03/2020
In het kort:
- Aanpak: Een collega helpen door het voeren van een gesprek over haar profiel
- Tijdsinvestering: 1 uur
- Kosten: gratis
- Hulpmiddelen: Tijd en aandacht
- Succesfactor: Doorvragen
score:
0
Creativiteit :
0Haalbaarheid :
0Resultaat :
0Totaal :
0
Nienke rijdt naar het huis van haar zorgcoördinator. Tijdens een ontbijtje bespreken ze Nienkes klanten. Hoe gaat het met ze? Wat hebben ze nodig? Ook bespreken ze Nienkes rol in het team en Nienke zelf. Dat laatste neemt de meeste tijd in beslag. Niet omdat zij het is, maar zo gaat dat nou eenmaal tijdens zo’n gesprek. “Hoe vaak rijd je nu eigenlijk met een klant ergens naartoe?” vraagt Valerie, als ze het hebben over een het tegemoetkomen aan verzoeken van de klant. “Dat hangt ervan af,” zegt Nienke, “hoe vaak het nodig is.” Ze geeft klanten vaak een lift. Misschien zou een ander zeggen: Ho, hoe ga je dit doen als je geen woonbegeleider meer hebt? Hoe kom je dan aan je vervoer? Maar Nienke niet. Ze wil niet een politieagent zijn die mensen corrigeert. Ze wil juist een voorbeeld zijn van hoe mensen met elkaar om kunnen gaan: klaarstaan om te helpen als dat nodig is.
Oorlog in huis
Nienke heeft onenigheid altijd verafschuwd. Van jongs af aan al, toen ze ’s avonds vaak op haar slaapkamer lag en luisterde naar de geluiden van beneden. Haar ouders schreeuwden tegen elkaar. Daar wilde je niet bij in de buurt zijn. Het eindigde met een enorme knal: een scheiding. Slechte afloop dus. “Ga je sindsdien vaker conflicten uit de weg?” vraagt Valerie. “Misschien wel. Als ik vroeger met vriendinnetjes speelde,” herinnert Nienke zich, “zorgde ik ervoor dat niemand ruzie maakte.”
Volle strippenkaart
Nee, dan liever vriendschap. Nienke investeert graag in de relatie met andere mensen. Dat komt vaak goed van pas als
woonbegeleider. Ze staat voor haar klanten klaar, ook als die iets nodig hebben. “Misschien vinden ze het wel erg gemakkelijk dat jij ze altijd helpt,” werpt Valerie op. Ze praten nog wat door over Nienkes houding tegenover klanten. Na een gesprek van een uurtje stapt Nienke weer naar buiten. Ze rijdt de dag tegemoet. In de weken daarna denkt ze na over zichzelf en let ook op
de mensenkennis van haar klanten. Hoe goed kennen zij haar eigenlijk? Tijdens een huisbezoek proeft ze de stemming van een klant als hij haar vraagt om een lift. Hij weet al dat ze ja zal zeggen, beseft Nienke ineens. “Nee,” zegt ze zelfverzekerd, “je strippenkaart voor deze maand is vol.”
Kim Dijkman
Mooie dingen (mee)maken!
Werkt bij HVO Querido als Persoonlijk begeleider
Lees al mijn verhalenIk ben Liefdevol; Van mensen kan ik geen genoeg krijgen in welke vorm dan ook. Iedereen is mijn moeite waard. Creatief; Het leven is zo veel leuker als je -vooral bij de kleine dingen- out op de box denkt en doet. Energiek; Ik ben een ster in rennen maar kan ook heel goed stil staan en écht zijn waar ik ben.
Marije van Elst
Lach en heb liefIk hou ervan om dingen mee te maken en te beleven. Altijd ben ik op zoek naar kleine verrassingen die het leven van anderen en mezelf een beetje mooier maken.
Kim Dijkman
Mooie dingen (mee)maken!Ik ben de directeur van het Hábitat Housing First-programma voor RAIS-HOGAR Sí, dat Housing First-diensten levert aan meer dan 300 mensen in 18 Spaanse steden. Ik werk voor een betere samenleving.
Roberto Bernad
Loneliness is a challenge for everyone. Let's fight it!One of the many who wants to make a personal contribution to helping marginalized people and to encourage many around me to do the same.
Toni Stanstovski
Continuous education, help and support of socially disadvantaged persons in the process of reintegration into society.Word ook een ambassadeur!
Onze verhalen worden verteld door medewerkers van diverse hulporganisaties. Heb jij ook ervaringen die het waard zijn om gedeelt te worden?
Word een ambassadeur