Een paar bizarre vragen

Hand in

In het kort:

  • Aanpak: Door een andere opzet met out-of-the-box vragen persoonlijke sollicitatiegesprekken voeren
  • Tijdsinvestering: 1 uur
  • Kosten: gratis
  • Succesfactor: persoonlijke gesprekken
score:

0

  • Creativiteit :

    0
  • Haalbaarheid :

    0
  • Resultaat :

    0
  • Totaal :

    0

Soms zijn ze net familie, Floris en zijn teamgenoten. Op een middag spelen ze bij hem thuis het profielenspel, zes uur lang. Ze bespreken hun klanten en de stijl van begeleiden die elke individuele klant volgens hen nodig heeft. Niemand gaat naar huis tussendoor. En dan ’s avonds nog naar comedycafé Toomler in Amsterdam Zuid, tot laat. Het nieuwste teamlid is Mara. Ze overleefde de eerste sollicitatieronde in een kroeg, een tweede gesprek en een proefperiode inclusief vergadering en twee huisbezoeken. Zelfs de klanten gaven hun mening. Na de proefperiode waren ze het eens:
1. Iedereen had een klik met haar.
2. Het was iemand die dacht in mogelijkheden, niet in onmogelijkheden.

Confusie

Tijdens de sollicitatieronde in een kroeg in Amsterdam-Zuid kwamen de kandidaten één voor één binnenlopen. Ze stelden zich voor. Uiteindelijk bestond het gezelschap uit elf mensen: vijf kandidaten, vijf teamleden en één manager. Die laatste wilde graag aanwezig zijn, maar legde de verantwoordelijkheid voor het aannemen van een nieuwe medewerker bij het team. “Zo. Fijn dat jullie er zijn,” had Floris iedereen verwelkomd toen de eerste drankjes waren besteld en de eerste gesprekken op gang waren gekomen. “Dit zijn de kandidaten,” hij wees naar de vijf mensen met verbaasde gezichten. “En dit zijn Discus-medewerkers.”

Slappe lach

De procedure bestond uit één-op-ééngesprekken. Floris stelde de kandidaten op hun gemak. Daarna nodigde hij hen uit wat van zichzelf te laten zien. Soms helpt het om vreemde vragen te stellen om het ijs te breken. Een bijkomend voordeel is de oprechtheid van het antwoord. “Wanneer had je voor het laatst de slappe lach?” vroeg Floris wel eens tijdens een ander sollicitatiegesprek.
Een sociaal wenselijk antwoord is dan eigenlijk niet meer mogelijk. Het antwoord dat wél komt, kan veel zeggen over iemands persoonlijkheid.

Mara

Een van de sollicitanten, Mara, leek aanvankelijk onder de indruk van Floris’ vragen.
• Welk verkeersbord zou je zijn?
• Als je je vrienden uitnodigt voor het eten, hoe ziet de tafel
er dan uit?
• Een vriend of vriendin staat voor je deur met beide ogen
blauw en dichtgeslagen. Wat doe je?
Meer dan eens begon ze met antwoorden, maar stopte na twee woorden, alsof ze zo onder de indruk was van de setting dat
praten de situatie alleen maar nog chaotischer zou maken. Maar opmerkelijk genoeg vond ze haar eigen stilvallen geen probleem. Ze zuchtte even, keek op en vroeg: “Wat was je vraag ook weer?” En babbelde dan monter verder over verkeersborden, gedekte tafels en dichtgeslagen ogen. Genoeg gespreksstof om haar te leren kennen.

Geplaatst door:
Kim Dijkman

Mooie dingen (mee)maken!

Werkt bij HVO Querido als Persoonlijk begeleider
Lees al mijn verhalenarrow

Wat vind jij van dit verhaal?

Om te kunen beoordelen heb je een account nodig.
Inloggen of aanmelden
Hoi!

Ik ben Liefdevol; Van mensen kan ik geen genoeg krijgen in welke vorm dan ook. Iedereen is mijn moeite waard. Creatief; Het leven is zo veel leuker als je -vooral bij de kleine dingen- out op de box denkt en doet. Energiek; Ik ben een ster in rennen maar kan ook heel goed stil staan en écht zijn waar ik ben.

Marije van Elst
Lach en heb lief
Hoi!

Ik hou ervan om dingen mee te maken en te beleven. Altijd ben ik op zoek naar kleine verrassingen die het leven van anderen en mezelf een beetje mooier maken.

Kim Dijkman
Mooie dingen (mee)maken!
Hoi!

Ik ben de directeur van het Hábitat Housing First-programma voor RAIS-HOGAR Sí, dat Housing First-diensten levert aan meer dan 300 mensen in 18 Spaanse steden. Ik werk voor een betere samenleving.

Roberto Bernad
Loneliness is a challenge for everyone. Let's fight it!
Hoi!

One of the many who wants to make a personal contribution to helping marginalized people and to encourage many around me to do the same.

Toni Stanstovski
Continuous education, help and support of socially disadvantaged persons in the process of reintegration into society.

Word ook een ambassadeur!

Onze verhalen worden verteld door medewerkers van diverse hulporganisaties. Heb jij ook ervaringen die het waard zijn om gedeelt te worden?

Word een ambassadeurArrow Right

register now!

icon_close

If you become a member of It Can Also Be Different! You can rate stories and receive our newsletter.

Sign Up

I already have an account