Samen staan we sterk

Hand in

In het kort:

  • Aanpak: Het teamgevoel versterken door het organiseren van maandelijkse intervisiemiddagen
  • Tijdsinvestering: half uur
  • Kosten: geen
  • Hulpmiddelen: Feedbackformulier
  • Succesfactor: Openstellen tegenover collega’s
score:

5,3

  • Creativiteit :

    4
  • Haalbaarheid :

    7
  • Resultaat :

    5
  • Totaal :

    5,3

Marije werkt al een paar jaar bij Discus. Sinds kort heeft haar team een kleine metamorfose ondergaan: het is opgesplitst in tweeën. Samen met anderen zit ze nu in een van de twee nieuwe teams. Marije geniet van het werken in een team. Het liefst trekt ze als een familie ten strijde om klanten te helpen. De samenwerking tussen de teamleden kan nog beter. Soms bespreekt Marije haar klanten in de wandelgangen van het kantoor, maar het is nog geen gewoonte dat ze elkaar bellen met vragen als: Hoe zou jij hier mee omgaan? Of: Wat bedoelt die klant nou eigenlijk?

Teamacties

Na enkele weken starten Marije en team met het organiseren van gezamenlijke acties. Het doel: is om naar elkaar toe te groeien. Voor de kerst huren ze een bus en rijden langs al hun klanten. Voor de gelegenheid dragen ze rood met witte kerstkleding. In de bus serveren ze warme chocolademelk en kerstkransjes. Ze maken praatjes met de klanten om hun betrokkenheid te tonen. Eén keer per maand komt het team bij elkaar, zonder hun directe leidinggevende. Ze komen niet bij elkaar omdat het moet, de normale vergaderingen lopen gewoon door. Ze spreken bij iemand thuis af, in een café of op kantoor. Elke keer staat 1 medewerker centraal. Diegene krijgt feedback. Als Marije aan de beurt is, krijgt ze van tevoren vijf e-mails van haar teamgenoten met feedback over haar manier van werken: Hoe is de omgang met klanten/ met jou als collega? Wat is je kracht als begeleider? Op het kantoor bespreken ze tijdens de informele bijeenkomst deze onderwerpen. 2 van Marijes krachten, geduld en collegialitieit

Strikte orders

In de maanden daarna wordt Marije vaker gebeld. Op een dag belt Rosalie, een van haar collega’s. Haar klant probeert aan geld te komen. Hij heeft gevraagd of hij 50 euro bij Rosalie kan lenen. Hij staat onder financieel toezicht en vraagt ook of zijn budget niet omhoog kan. Rosalie weigert keer op keer, maar de klant blijft volharden en argumenten aanslepen om zijn wens
te ondersteunen. Rosalie: “Wat moet ik nou?” vraagt ze aan Marije. Marije kent de betreffende klant. Hij probeert elke woonbegeleider of hulpverlener om zijn vinger te winden. Hij heeft zelfs al eens tegen Rosalie gezegd: “Ik weet dat ik dit doe. Hou me alsjeblieft kort.” “Je handelt goed,” stelt Marije Rosalie gerust.. “Je hoeft echt niet te gaan twijfelen. Hij wil juist jou als begeleider omdat jij niet in zijn wensen meegaat.” Dit is slechts één voorbeeld. De collega’s in Marijes team vragen elkaar steeds vaker en directer om hulp. Ze weten steeds beter wat ze aan elkaar hebben.

Geplaatst door:
Kim Dijkman

Mooie dingen (mee)maken!

Werkt bij HVO Querido als Persoonlijk begeleider
Lees al mijn verhalenarrow

Wat vind jij van dit verhaal?

Om te kunen beoordelen heb je een account nodig.
Inloggen of aanmelden
Hoi!

Ik ben Liefdevol; Van mensen kan ik geen genoeg krijgen in welke vorm dan ook. Iedereen is mijn moeite waard. Creatief; Het leven is zo veel leuker als je -vooral bij de kleine dingen- out op de box denkt en doet. Energiek; Ik ben een ster in rennen maar kan ook heel goed stil staan en écht zijn waar ik ben.

Marije van Elst
Lach en heb lief
Hoi!

Ik hou ervan om dingen mee te maken en te beleven. Altijd ben ik op zoek naar kleine verrassingen die het leven van anderen en mezelf een beetje mooier maken.

Kim Dijkman
Mooie dingen (mee)maken!
Hoi!

Ik ben de directeur van het Hábitat Housing First-programma voor RAIS-HOGAR Sí, dat Housing First-diensten levert aan meer dan 300 mensen in 18 Spaanse steden. Ik werk voor een betere samenleving.

Roberto Bernad
Loneliness is a challenge for everyone. Let's fight it!
Hoi!

One of the many who wants to make a personal contribution to helping marginalized people and to encourage many around me to do the same.

Toni Stanstovski
Continuous education, help and support of socially disadvantaged persons in the process of reintegration into society.

Word ook een ambassadeur!

Onze verhalen worden verteld door medewerkers van diverse hulporganisaties. Heb jij ook ervaringen die het waard zijn om gedeelt te worden?

Word een ambassadeurArrow Right

register now!

icon_close

If you become a member of It Can Also Be Different! You can rate stories and receive our newsletter.

Sign Up

I already have an account